Twórczość i publikacje

Poezja

Karol Wojtyła jako poeta był najpierw zafascynowany Biblią i renesansem, o czym świadczy młodzieńczy zbiór wierszy (wydany po latach) Renesansowy psałterz, nawiązujący do Jana Kochanowskiego. Potem przedmiotem trwałej fascynacji stał się romantyzm, zwłaszcza Juliusz Słowacki oraz Cyprian Kamil Norwid. Wczesne utwory publikował od 1950 w prasie katolickiej pod pseudonimami literackimi Andrzej Jawień, AJ i Piotr Jasień, a po 1961 – Stanisław Andrzej Gruda. Współpracował z „Tygodnikiem Powszechnym”.

Wojtyła uprawiał lirykę refleksyjną, precyzyjną i powściągliwą stylistycznie, często wizyjną. Dwa nieduże poematy Pieśń o Bogu ukrytym oraz Pieśń o blasku wody skupiają się wokół doświadczeń wewnętrznych człowieka w jego obcowaniu z naturą, tajemnicą bytu, a w końcu z Bogiem. Utwór Myśl jest przestrzenią dziwną to niemal filozoficzna analiza ludzkich aktów poznawczych, w tym fenomenu intelektu jako daru (po latach temat powróci w encyklice Fides et ratio). Poemat Kamieniołom rozważa moc osoby ludzkiej, jej pracę, budowanie wspólnoty z naturą i ludźmi (temat niewątpliwie nawiązuje do Norwida, a później podejmie go książka Osoba i czyn). Rozwija te myśli obszerny, z pogranicza poezji i prozy poetyckiej, utwór Wigilia wielkanocna 1966, z mistycznym motywem rozmowy z Bogiem, z tematem cierpienia i natury, wreszcie z finalną wizją ziemi jako świętej więzi człowieka i przyrody, co jest obrzędem ukazującym światło Boga.

Działalność artystyczna (wcześniej aktorstwo, później twórczość literacka) zakończyła się z chwilą jego wyboru na papieża. Wyjątkiem jest jednak wydany 6 marca 2003 Tryptyk rzymski, który sygnował już jako Jan Paweł II.

W 1999 udziałem Jana Pawła II ukazała się płyta kompaktowa Abbà Pater, z fragmentami recytowanymi i śpiewanymi przez Jana Pawła II, w opracowaniu muzycznym Leonarda de Amicis oraz Stefano Mainettiego. To wydawnictwo muzyczne powstało dla uczczenia oficjalnych obchodów 2000-lecia chrześcijaństwa oraz jubileuszu dwudziestolecia pontyfikatu. Jest ono pierwszym w historii wydawnictwem muzycznym z udziałem papieża. Powstało przy udziale Radia Watykańskiego i pod patronatem nuncjatur apostolskich w kilku krajach. Utwór Pater Noster pochodzący z płyty, ukazał się również w wersji wideo.

Interpretacje poezji Karola Wojtyły, nagrane też na płycie, zaprezentowała aktorka Danuta Michałowska, zaprzyjaźniona z nim w czasach Teatru Rapsodycznego[155].

Dramaturgia, teatr

Z teatrem Karol Wojtyła zetknął się już w gimnazjum w Wadowicach, gdzie brał udział jako aktor w przedstawieniach szkolnych. Swoje zainteresowania teatralne traktował bardzo poważnie, a na kształtowanie jego osobowości jako artysty miał największy wpływ jego mistrz, reżyser teatralny Mieczysław Kotlarczyk. Brał udział w stworzonym jesienią 1941 przez Kotlarczyka Teatrze Słowa (później nazywanym Teatrem Rapsodycznym). W 1942, ku rozczarowaniu Kotlarczyka, Wojtyła zrezygnował z dalszej pracy artystycznej i postanowił studiować teologię w tajnym Metropolitalnym Seminarium Duchownym w Krakowie, a potem na konspiracyjnym Wydziale Teologicznym Uniwersytetu Jagiellońskiego.

Mimo że Karol Wojtyła w latach 40. wybrał drogę kapłaństwa, nie zerwał swoich związków z teatrem – był dramaturgiem i krytykiem teatralnym. Napisał kilka dramatów. Wczesne sztuki teatralne Wojtyły to Hiob (utwór osnuty wokół biblijnej Księgi Hioba) i Jeremiasz, także o tematyce biblijnej – oba z 1940.

Sztuka Brat naszego Boga (powst. 1944–1950) została zainspirowana postacią żyjącego na przełomie XIX i XX wieku św. Adama Chmielowskiego, znanego jako Brat Albert. Adam Chmielowski, malarz i teoretyk sztuki, stał się założycielem zgromadzenia albertynów, zajmował się w Krakowie pomocą biednym, upośledzonym i chorym. Utwór Wojtyły przedstawia dylematy moralne artysty, który porzuca malarstwo, by służyć biednym. W 1989 Adam Chmielowski został przez Jana Pawła II kanonizowany. Przed sklepem jubilera (powst. 1960) to najbardziej znana sztuka Wojtyły, wielokrotnie wystawiana w teatrze. Ma postać, jak podaje podtytuł, „medytacji o sakramencie małżeństwa”, która „przechodzi chwilami w dramat”. Tematem jest miłość między ludźmi: jako nadzieja lub rozczarowanie, jako uczucie i więź intymna, a w końcu jako uświęcający sakrament. Wymiaru symbolicznego nabiera postać jubilera: jest on jak ojcowski i miłujący Bóg. Miłość małżeńska okazuje się drogą do Stwórcy.

Ostatni dramat Wojtyły, Promieniowanie ojcostwa (powst. 1964), określony został w podtytule jako „misterium”. Dotyczy podmiotowości ludzkiej, fenomenu miłości, także Boga jako tajemnicy metafizycznej. Człowiek od samoświadomości przechodzi do czynu (Wojtyła później będzie analizował to w monografii filozoficznej Osoba i czyn), spełnia się poprzez miłość, czując się zarazem jak dziecko, rozpozna istotę Boga jako miłującego Ojca („Powraca się do ojca przez dziecko”).

Styl Wojtyły – dramaturga krystalizuje się w stopniowym odchodzeniu od rozbudowanej fabuły w stronę dyskursywnego stawiania zagadnień. Jeszcze Brat naszego Boga bliski jest realizmowi, ukazuje splot wydarzeń, śledzi przemiany wewnętrzne bohatera. W dramatach późnych, Przed sklepem jubilera i najbardziej radykalnym i nowatorskim (przez to prawie niewykonalnym teatralnie) Promieniowaniu ojcostwa, wydarzeń zewnętrznych jest niewiele, akcja sceniczna staje się skąpa. Mnożą się rozbudowane monologi, partie narracyjne, fragmenty zapisane jak esej (budowany jak proza poetycka). Właściwą bohaterką tych utworów staje się myśl. Tekst buduje skupioną wizję. Wojtyła wypracował swoistą „dramaturgię wnętrza” (jak to określił Bolesław Taborski), intelektualno-wizyjną.

Filozofia

Karol Wojtyła zetknął się z filozofią w czasie studiów seminaryjnych, które odbywał w Metropolitalnym Wyższym Seminarium Duchownym w Krakowie w latach 1944–1946. Była to filozofia w ujęciu tomistycznym. W późniejszym okresie zapoznał się z dziełami niemieckiego fenomenologa Maxa Schelera; było to na tyle inspirujące spotkanie, iż Karol Wojtyła poświęcił swą pracę habilitacyjną (1953) zagadnieniu możliwości zbudowania etyki chrześcijańskiej na systemie Schelera. I choć dostrzegł trudność pogodzenia etyki Schelera z moralnością chrześcijańską, wykorzystywał narzędzia fenomenologii we własnych koncepcjach filozoficznych.

Centralnym tematem filozofii Karola Wojtyły był człowiek: jego wolność i moralność. Koncepcję personalistyczną Karola Wojtyły można streścić w słowach: człowiek jest osobą. Konstruując swoją myśl, Karol Wojtyła korzysta ze szkieletu pojęciowego tomizmu, uzupełniając go jednak o elementy analizy fenomenologicznej; jest to metoda podobna do tej, której używała Edyta Stein. Obecność elementów tomizmu w filozofii Wojtyły i jego przenikanie się z analizą fenomenologiczną trafnie ujmuje Rocco Buttiglione: filozofia tomistyczna jest „cały czas niejako obecna jako wielka hipoteza fundamentalna, która jest weryfikowana poprzez analizę fenomenologiczną i która – z drugiej strony – nieustannie pilotuje tę analizę, pozwalając uzyskać jej większą głębię”[156].

Najważniejszym wkładem Karola Wojtyły w filozofię jest dzieło Osoba i czyn (1969). Wychodząc z kategorii czynu ludzkiego i analizy świadomości człowieka, szkicuje główne rysy swojej antropologii: człowiek jest osobą, to znaczy świadomym sprawcą swoich czynów, przez które sam stanowi o sobie, posiada siebie i panuje nad sobą. W ostatnim rozdziale Karol Wojtyła zajmuje się zagadnieniem czynów spełnianych we wspólnocie osób[157].

Antropologię Karola Wojtyły określa się mianem personalistycznej; dalej, jest to personalizm chrześcijański, nawiązujący do myśli św. Tomasza z Akwinu[158]. Wartość dorobku filozoficznego Karola Wojtyły polega na wezwaniu do stworzenia integralnej antropologii katolickiej, podobnie jak Władimir Sołowjow stworzył taką antropologię na gruncie teologii prawosławnej[159]. Koncepcja antropologiczna Wojtyły stanowi swoistą podbudowę jego myśli teologicznej, w sposób szczególny z zakresu „teologii ciała” i katolickiej nauki społecznej.

Książki, które wydał jako Karol Wojtyła

Jeszcze przed rozpoczęciem pontyfikatu Karol Wojtyła wydał kilkanaście książek[160]:

  • Renesansowy psałterz – Kraków 1999; młodzieńczy zbiór wierszy, powst. przed II wojną światową;
  • Świętego Jana od Krzyża nauka o wierze (tytuł w innym przekładzie: Zagadnienie wiary w dziełach świętego Jana od Krzyża) – rozprawa doktorska obroniona w 1948 na Uniwersytecie Angelicum w Rzymie, napisana po łacinie (tytuł: Doctrina de fide apud S. Ioannem de Cruce) o św. Janie od Krzyża, czytanym w oryginale, ogłoszona w czasopiśmie „Collectanea Theologica” XXI: 1950, a streszczenie polskie w „Ateneum Kapłańskim” 1950, z. 1; promocja doktorska w Polsce: 16 XII 1948 na Uniwersytecie Jagiellońskim; pełna wersja w przekładzie polskim (istnieją 2 tłumaczenia), jako książka: od 1991; liczne przekłady na obce języki nowożytne;
  • Wykłady lubelskie – Lublin, KUL, 1986; zapis wykładów z filozofii głoszonych na Katolickim Uniwersytecie Lubelskim w latach 1954–1956;
  • Elementarz etyczny – Kraków 1983; szkice zamieszczane pierwotnie w „Tygodniku Powszechnym” w 1957-1958;
  • Ocena możliwości zbudowania etyki chrześcijańskiej przy założeniach systemu Maksa Schelera – Lublin, KUL, 1959; książka habilitacyjna na temat Maxa Schelera, czytanego w oryginale niemieckim; habilitacja przyjęta 3 XII 1953 na Uniwersytecie Jagiellońskim, ostatnia przed likwidacją Wydziału Teologicznego UJ przez władze stalinowskie;
  • Miłość i odpowiedzialność – Lublin, KUL, 1960; monografia przedstawiająca analizę psychologiczną, filozoficzną i teologiczną zjawiska miłości; wielokrotnie wznawiana; liczne przekłady na języki obce;
  • Osoba i czyn – Kraków 1969; najważniejsza monografia filozoficzna; studium z zakresu antropologii chrześcijańskiej, inspirowane przez fenomenologię i tomizm; w duchu humanizmu budowana koncepcja osoby ludzkiej jako suwerennego podmiotu; wiele przekładów na języki obce;
  • U podstaw odnowy. Studium o realizacji Vaticanum II – Kraków 1972; pisana przez jednego z głównych jego uczestników monografia na temat II Soboru Watykańskiego i jego dorobku intelektualnego; po 16 X 1978 liczne przekłady na języki obce;
  • Znak, któremu sprzeciwiać się będą – Poznań, Pallottinum, 1976 (wersja ocenzurowana przez cenzurę prewencyjną PRL); edycja pełna: Znak sprzeciwu. Paryż, Editions du Dialogue, 1980; zapis rekolekcji głoszonych w Watykanie na prośbę papieża Pawła VI;
  • Poezje i dramaty – Kraków, Znak, 1979; całość dorobku artystycznego autora (prócz młodzieńczych psalmów oraz późnego Tryptyku rzymskiego); utwory poetyckie, m.in. poematy; Pieśń o Bogu ukrytym, Stanisław; dramaty, m.in.: Brat naszego Boga (o malarzu św. Adamie Chmielowskim, znanym jako Brat Albert), Przed sklepem jubilera, Promieniowanie ojcostwa; także esej O teatrze słowa (na temat Teatru Rapsodycznego Mieczysława Kotlarczyka); liczne wznowienia i przekłady na języki obce;
  • Aby Chrystus się nami posługiwał – Kraków, Znak, 1979; zbiór esejów z całego okresu pracy twórczej sprzed pontyfikatu; m.in.: Apostoł (o Janie Tyranowskim), O humanizmie św. Jana od Krzyża, Personalizm tomistyczny (o św. Tomaszu z Akwinu; także przedruk cyklu szkiców Elementarz etyczny
  • Zagadnienie podmiotu moralności – Lublin, KUL, 1991; zespół rozpraw z zakresu etyki; tu przedruk książki habilitacyjnej z 1959.

Książki, które wydał jako Jan Paweł II

Nakładem Wydawnictwa Znak ukazała się w kilku wydaniach pozycja, zawierająca teksty przemówień i homilii, jakie Jan Paweł II wygłosił w Polsce: Jan Paweł II – Pielgrzymki do Ojczyzny, której faktycznym autorem jest papież.

Wydawnictwa muzyczne

Dokumenty papieskie

Encykliki

Encykliki to najważniejsze i podstawowe dokumenty papieskie. Jan Paweł II pisał je po polsku[162], jednak oficjalny charakter miała zawsze wersja łacińska tekstu, która służyła do dalszych przekładów na języki nowożytne. Zgodnie z tradycją kościelną tytuł encykliki tworzą pierwsze słowa jej oficjalnego tekstu. Poniżej podano w nawiasie tłumaczenie tytułu na podstawie polskiego tekstu (niekiedy Jan Paweł II nadawał encyklice także podtytuł). Papież wydał 14 encyklik[163]:

Japanese Map symbol (Library).svg Encykliki wydane przez Jana Pawła II
Lp. Rok Tytuł,
podtytuł
Data wydania Uwagi
1. 1979 Redemptor hominis (Odkupiciel człowieka) 4 marca 1979 Pierwsza encyklika Jana Pawła II (przyjęta z wielkim zainteresowaniem i z aprobatą), zarazem pierwsza z cyklu trynitarnego, podejmującego nową interpretację Boga jako Trójcy Świętej. Temat: Jezus Chrystus jako Syn Boży. Analiza „Boskiego” oraz „ludzkiego wymiaru Odkupienia”, w tym ofiary Chrystusa na krzyżu jako przejawu miłości do każdej osoby, co ukazuje godność ludzką. Słynne zdanie: „Człowiek nie może żyć bez miłości” (a jest nią finalnie Bóg). Encyklikę interpretowano jako manifest personalizmu i humanizmu chrześcijańskiego.
2. 1980 Dives in misericordia (Bogaty w Miłosierdziu),
podtytuł: O Bożym Miłosierdziu
30 listopada 1980 Druga encyklika trynitarna. Temat: Bóg-Ojciec. Analiza miłosierdzia jako najwyższego przymiotu Stwórcy: przejawu Jego miłości do każdej osoby ludzkiej, co umacnia jej godność. Osobny rozdział zawiera interpretację egzystencjalną przypowieści o synu marnotrawnym (Łk 15,11-32). W interpretacjach wskazywano związek z Dzienniczkiem św. Faustyny Kowalskiej, którego wizję Miłosierdzia Bożego papież analitycznie i twórczo rozwinął.
3. 1981 Laborem exercens (Z pracy),
podtytuł: O pracy ludzkiej
14 września 1981  
4. 1985 Slavorum apostoli (Apostołowie Słowian),
podtytuł: Na 1100 rocznicę dzieła ewangelizacji Św. Cyryla i Metodego
2 czerwca 1985  
5. 1986 Dominum et vivificantem (Pana i Ożywiciela),
podtytuł: O Duchu Świętym w życiu Kościoła i świata
18 maja 1986 Trzecia encyklika trynitarna. Temat: Duch Święty. Studium unaoczniania się Boga jako osobowej miłości. Analiza pojęć biblijnych („ruah”, „nefesh”, „Parakletos”). Duch Święty zapowiedziany przez Chrystusa w toku Ostatniej Wieczerzy jako osobowe tchnienie miłości Boga ku ludziom, przenikające świat. „Grzech” jako akt wolnej woli człowieka: zamknięcie na ducha miłości.
6. 1987 Redemptoris Mater (Matka Odkupiciela),
podtytuł: Błogosławiona Maryja Dziewica w życiu pielgrzymującego Kościoła
25 marca 1987  
7. Sollicitudo rei socialis (Społeczna troska),
podtytuł: Społeczna troska
30 grudnia 1987  
8. 1990 Redemptoris missio (Misja Odkupiciela),
podtytuł: O stałej aktualności posłania misyjnego
7 grudnia 1990  
9. 1991 Centesimus annus (Stulecie),
podtytuł: W stulecie encykliki Leona XIII „Rerum Novarum”
1 maja 1991  
10. 1993 Veritatis splendor (Blask prawdy),
podtytuł: Podstawowe problemy nauczania moralnego Kościoła
6 sierpnia 1993  
11. 1995 Evangelium Vitae (Ewangelia życia),
podtytuł: O wartości i nienaruszalności życia ludzkiego
25 marca 1995  
12. Ut unum sint (tytuł zachowany w tekście polskim w wersji łacińskiej; sens: Aby byli jedno),
podtytuł: O działalności ekumenicznej
25 maja 1995  
13. 1998 Fides et ratio (Wiara i rozum),
podtytuł: O relacjach między wiarą a rozumem
14 września 1998  
14. 2003 Ecclesia de Eucharistia (Kościół dzięki Eucharystii),
podtytuł: Eucharystia w życiu Kościoła
17 kwietnia 2003  

Adhortacje apostolskie

Jan Paweł II wydał 14 adhortacji apostolskich[164]:

Japanese Map symbol (Library).svg Adhortacje apostolskie wydane przez Jana Pawła II
Lp. Rok Tytuł Zagadnienie Data wydania
1. 1979 Catechesi tradendae O katechizacji w naszych czasach 16 października 1979
2. 1981 Familiaris consortio O zadaniach rodziny chrześcijańskiej w świecie współczesnym 22 listopada 1981
3. 1984 Redemptionis donum O konsekracji zakonnej w świetle tajemnicy odkupienia 25 marca 1984
4. Reconciliatio et paenitentia O pojednaniu i pokucie w dzisiejszym posłannictwie Kościoła 2 grudnia 1984
5. 1988 Christifideles laici O powołaniu i misji świeckich w Kościele i w świecie dwadzieścia lat po Soborze Watykańskim II 30 grudnia 1988
6. 1989 Redemptoris Custos O świętym Józefie i jego posłannictwie w życiu Chrystusa i Kościoła 15 sierpnia 1989
7. 1992 Pastores dabo vobis O formacji kapłanów we współczesnym świecie 25 marca 1992
8. 1995 Ecclesia in Africa O Kościele w Afryce 14 września 1995
9. 1996 Vita consecrata O życiu konsekrowanym i jego misji w Kościele i w świecie 25 marca 1996
10. 1999 Ecclesia in America O Kościele w Ameryce 22 stycznia 1999
11. Ecclesia in Asia O Kościele w Azji 6 listopada 1999
12. 2001 Ecclesia in Oceania O Kościele w Oceanii 22 grudnia 2001
13. 2003 Ecclesia in Europa O Kościele w Europie 28 czerwca 2003
14. Pastores gregis O biskupie, słudze Ewangelii Jezusa Chrystusa dla nadziei świata 16 października 2003

Konstytucje apostolskie

Jan Paweł II wydał kilkanaście Konstytucji apostolskich[165]:

Japanese Map symbol (Library).svg Konstytucje apostolskie wydane przez Jana Pawła II
Lp. Rok Tytuł Uwagi Data wydania
1. 1979 Sapientia Christiana O uniwersytetach i wydziałach teologicznych 15 kwietnia 1979
2. 1982 Magnum Matrimonii Sacramentum Prawne uznanie Papieskiego Instytutu Studiów nad Małżeństwem i Rodziną 17 października 1982
3. Ut sit O powołaniu Prałatury Personalnej Świętego Krzyża i Opus Dei 28 listopada 1982
4. 1983 Sacrae disciplinae leges Ogłoszona z okazji wprowadzenia nowego kodeksu prawa kanonicznego 25 stycznia 1983
5. Divinus perfectionis Magister Określająca zasady postępowania beatyfikacyjnego i kanonizacyjnego
6. 1986 Spirituali militum curae O duszpasterstwie żołnierzy 21 kwietnia 1986
7. 1988 Pastor Bonus O odnowie i reformie Kurii Rzymskiej 28 czerwca 1988
8. 1990 Ex corde Ecclesiae O uniwersytetach katolickich 15 sierpnia 1990
9. Sacri canones Ogłoszona z okazji wprowadzenia kodeksu kanonów Kościołów wschodnich 18 października 1990
10. 1992 Fidei depositum Z okazji publikacji Katechizmu Kościoła Katolickiego 11 października 1992
11. 1996 Universi Dominici gregis O wakacie Stolicy Piotrowej 22 lutego 1996
12. 1998 Ecclesia in Urbe O wikariacie rzymskim 1 stycznia 1998

Listy apostolskie

Jan Paweł II napisał ponad 40 listów apostolskich[166]:

Japanese Map symbol (Library).svg Listy apostolskie ogłoszone przez Jana Pawła II
Lp. Rok Tytuł Data wydania
1. 1979 Rutilans agmen 8 maja 1979
2. 1980 Patres Ecclesiae 2 stycznia 1980
3. Amantissima Providentia 29 kwietnia 1980
4. Sanctorum Altrix 11 lipca 1980
5. Egregiae virtutis 31 grudnia 1980
6. 1981 A Concilio Constantinopolitano I 25 marca 1981
7. 1984 Salvifici doloris 11 lutego 1984
8. Redemptionis Anno 20 kwietnia 1984
9. Les grands mystères 1 maja 1984
10. 1979 Dolentium hominum 11 lutego 1985
11. Dilecti Amici 31 marca 1985
12. 1987 Augustinum Hipponensem 28 sierpnia 1987
13. Sescentesima Anniversaria 5 czerwca 1987
14. Spiritus Domini 1 sierpnia 1987
15. Duodecimum Saeculum 4 grudnia 1987
16. 1988 Euntes In Mundum Universum 25 stycznia 1988
17. Mulieris dignitatem 15 sierpnia 1988
18. Vicesimus Quintus Annus 4 grudnia 1988
19. 1989 List apostolski z okazji pięćdziesiątej rocznicy wybuchu II wojny światowej 27 sierpnia 1989
20. List Apostolski o sytuacji w Libanie 7 września 1989
21. List apostolski na 100-lecie Papieskiego Dzieła św. Piotra Apostoła 1 października 1989
22. 1990 List Apostolski na pięćsetlecie ewangelizacji Nowego Świata 29 czerwca 1990
23. 1992 List do Kościoła w Polsce w związku z ustanowieniem nowej organizacji kościelnej 25 marca 1992
24. 1994 Ordinatio sacerdotalis 22 maja 1994
25. Tertio millennio adveniente 10 listopada 1994
26. 1995 Orientale Lumen 2 maja 1995
27. List Apostolski na 400-lecie unii brzeskiej 12 listopada 1995
28. 1996 List apostolski na 350-lecie unii użhorodzkiej 18 kwietnia 1996
29. Operosam Diem 1 grudnia 1996
30. 1997 Laetamur magnopere 15 sierpnia 1997
31. Divini Amoris Scientia 19 października 1997
32. 1998 Dies Domini 31 maja 1998
33. 1999 Inter Munera Academiarum 28 stycznia 1999
34. 2000 300 rocznica unii Greckokatolickiego Kościoła Rumunii z Kościołem Rzymskim 20 lipca 2000
35. 2001 Novo millennio ineunte 6 stycznia 2001
36. Z okazji 1700 rocznicy „Chrztu Armenii” 17 lutego 2001
37. List Apostolski do Katolików z Węgier na zakończenie „Millennium Węgierskiego” 25 lipca 2001
38. 2002 Misericordia Dei 2 maja 2002
39. Rosarium Virginis Mariae o Różańcu Świętym 16 października 2002
40. 2003 Spiritus et Sponsa – z okazji czterdziestej rocznicy ogłoszenia Konstytucji Sacrosanctum Concilium o Liturgii Świętej 4 grudnia 2003
41. 2004 Mane nobiscum Domine – z okazji Roku Eucharystii (X-2004 – X-2005) ogłoszony 7 października 2004 7 października 2004
42. 2005 Gwałtowny rozwój 24 stycznia 2005
 Zobacz też: Listy Jana Pawła II.

Nagrody i wyróżnienia

Polskie

Stolicy Apostolskiej

Papież jest ex officio suwerenem zakonów podległych Stolicy Apostolskiej, z tego tytułu przysługują mu:

Zagraniczne